Методичні рекомендації для педагогів і батьків
У державній національній програмі «Освіта. Україна XXI століття» підкреслюється, що динамізм, притаманний сучасній цивілізації, зростання ролі особистості, гуманізація та демократизація суспільства, інтелектуалізація праці, швидка зміна технік і технологій у всьому світі - усе це потребує створення таких умов, за яких народ України став би нацією, що постійно навчається.
Заклад дошкільної освіти — це одна з перших сходинок, на якій відбувається залучення дитини до процесу навчання. Це визнано всіма державними документами, а саме: пріоритетними напрямами Національної доктрини розвитку освіти України у XXI столітті; законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базовим компонентом дошкільної освіти (редакція 2012 p.). Ці державні документи спрямовані на модернізацію дошкільної освіти, оновлення її змісту, удосконалення форм, методів і технологій розвитку мовлення дітей, навчання рідної мови. Крім того, вони мають на меті виховання мовленнєвої культури, що полягає у формуванні мовленнєвої компетенції — спроможності людини адекватно й доречно використовувати мову п конкретних життєвих ситуаціях (висловлювати власні думки, бажання, наміри, прохання тощо), застосовувати при цьому як мовні, гак. і позамовні (міміка, жести, рухи) й інтонаційні засоби виразності.
Oпанування дітьми рідної мови в умовах сучасного дошкільного закладу охоплює формування практичних мовленнєвих навичок, удосконалення комунікативних форм і функцій мовленнєвої діяльності (на основі практичного засвоєння засобів мови), а також формування усвідомлення мовленнєвої дійсності., яке може бути назване «лінгвістичним розвитком дитини». Отже, мовленнєвий розвиток дитини, навчання її рідної мови є головним інструментом, за допомогою якого відбувається її соціалізація й установлюється контакт із довкіллям. Важливим аспектом мовленнєвої готовності дітей до школи є оволодіння елементами грамоти.
Чи спроможні діти дошкільного віку до такої складної аналітико-синтетичної діяльності? Відповідь знаходимо у працях фізіологів, психологів і педагогів. За словами відомого фізіолога М. Красногорського, після п’яти-шести років у корі головного мозку дітей утворюються умовно-рефлекторні функції читання та письма. Дослідження вчених (Д. Ельконіна, О. Максакова, Л.Толкачової, Л.Журової, М. Фомічової та ін.) показують, що її дітей до шести років уже достатньо розвинені фонематичний слух і сприйняття, їхній артикуляційний апарат уже добре підготовлений до вимови звуків рідної мови. У п’ятирічному віці діти набувають необхідних умінь усвідомленого сприйняття мовленнєвої дійсності на основі аналізу її елементів, але за умови їх цілеспрямованого навчання з урахуванням вікових й індивідуальних особливостей і можливостей. Це створює передумови для навчання елементів грамоти дітей дошкільного віку.
Слід пам’ятати: якщо дорослим достатньо, щоб дитина оволоділа лише навичками читання, то навчання за допомогою ігор можна починати вже в ранньому віці (у 2-3 роки) і швидко досягти успіху. Якщо ж мати на увазі кінцевий етап грамотності, до якого дорослі хочуть підготувати дитину, вони мають спиратися на усвідомлення законів побудови слів, речень, аналіз підношень між звуками та буквами, тобто на такі знання, які самостійно дитині засвоїти дуже важко. Це пов’язано з віковими й індивідуальними особливостями дошкільника. Така робота має проводитися протягом усього періоду мовленнєвої підготовки дитини до школи. Саме тому в Законі України «Про дошкільну освіту» йдеться про обов’язковість підготовки дітей старшого дошкільного віку до систематичного навчання в школі. Важливо підкреслити, що ця підготовка має на меті не тільки озброєння дітей знаннями, формування необхідних умінь і навичок, формування певної системи ціннісно-змістових уявлень про себе як представника певної статі (хлопчика або дівчинки), а й значною мірою спрямована на загальний психічний розвиток повноцінної, духовно-моральної творчої особистості.
Прагнення до підвищення якості підготовки дитини до школи, що передбачає й опанування елементів грамоти, стимулювало автора посібника й педагогів-практиків, із якими готувалися матеріали й проходила їхня апробація, використовувати серед сучасних інновацій у дошкільній освіті такі методики й технології (наприклад, технологія психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого й дитини «Радість розвитку» Т. Піроженко), які є не тільки результативними, але й цікавими та захоплюючими, що підвищують рівень пізнавальної та мовленнєвої активності дошкільника. Діти нудьгують на заняттях саме тоді, коли їх примушують лише сидіти й слухати. Головне завдання — відійти від пасивного сприйняття матеріалу й забезпечити активне пізнання світу «очима педагога», емоційно-оцінне ставлення до нього через його моральну позицію, яка можлива лише у спільній діяльності, що стимулює педагога й дитину (дітей) до творчості. Тому в методичному посібнику є багато творчих завдань (придумування нових слів, складання загадок, казок, малювання тощо). Ця спільна діяльність базується перш за все на таких принципах: гуманізації, активності й реальності, індивідуалізації та диференціації, свободи вибору, наочності, емоційного благополуччя тощо.
Дорослий має виступати не в ролі інструктора, а в ролі порадника, дотримуючись демократичного стилю спілкування. А кожна дитина має почуватися вправною, здатною разом з іншими дітьми подолати або виконати завдання будь-якої складності (першого й другого рівнів).
Провідні завдання дорослих (педагогів і батьків):
прийняти кожну дитину такою, яка вона є;
підтримати, вселити надіто на успіх;
виявити сильні й слабкі сторони кожної дитини, виходячи з її вікових та індивідуальних особливостей;
сприяти особистісному зростанню дитини. Із погляду психології дитина мас засвоювати не лише соціальний культурно-історичний досвід (знання, уміння, навички), а й вчитися осягати новий культурний простір — досвід внутрішнього психологічного життя (свої бажання, наміри, прагнення, проявити власне «Я»).
Підготовка дітей до опанування елементів грамоти здійснюється у три етапи: добуквений (добукварний), буквений (букварний) і частково післябуквений (післябукварний), що домінує в роботі вчителя з першокласниками.
Програмою розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» й іншими чинними програмами з дошкільної освіти визначено завдання і зміст навчання дітей елементі грамоти. Змістом роботи з навчання дітей дошкільного віку елементів грамоти и умовах дошкільного закладу є:
- практичне ознайомлення зі словом, реченням і засвоєння елементарних відомостей про ці поняття у старшому дошкільному віці;
- ознайомлення зі звуками (голосними й приголосними) мови, залучення до звукового аналізу слів (часткового –із дітьми четвертого - п’ятого років життя та повного – зі старшими дошкільниками) за допомогою схем, фішок і без них;
- ознайомлення зі складом слова, наголосом;
- залучення дітей до складового аналізу слів, практичне ознайомлення зі складотвірною роллю голосних звуків;
робота над формуванням у дітей старшого дошкільного піку вміння будувати звукові та складові схеми (моделі) слів і добирати склади до поданих схем (моделей);
ознайомлення з літерами українського алфавіту та формування вміння робити звуко-буквений аналіз та усний аналіз (без схем і фішок) слів;
робота над формуванням навичок усвідомленого початкового читання дітьми шостого року життя складів (прямих й обернених; наприклад: ма-ам), простих слів у межах вивченої кількості літер, із яких шість позначають голосні звуки [а], [у], [и], Гі], [о], [е], та приголосні звуки; [м, м’], [л, л’], [н, н’], [з, з’], [с, с’], [р, р’], [т, т’], [в, в’], [к]; уміння усвідомлено читати слова, речення, мікротексти в межах усього українського алфавіту з дітьми сьомого року життя та такими, які готові до цієї синтетичної діяльності;
підготовка руки дитини до письма: розвиток окоміру, дрібних м’язів пальців руки тощо;
виховання любові до людей і рідного краю, мовленнєвої культури, інтересу до рідної мови, друкованого слова, книги;
розвиток уваги, пам’яті, мислення, мовлення, пізнавальної та мовленнєвої активності, уяви, творчого мислення тощо;
розвиток повноцінної, духовно-моральної творчої особистості.
Таким чином, завдяки опануванню елементів грамоти дитина навчається: аналізувати, порівнювати, осмислювати, узагальнювати свої бажання, наміри, можливості, здібності тощо. Особлива увага приділяється творчій діяльності дітей. Наприклад: складання римованих рядків, розповідей, казок, малюнків, варіантів ігор, створення власного театру (із паперових фішок-чоловічків та ін.).
Навчання малят елементів грамоти здійснюється за двома формами на організованих заняттях у старшій та підготовчій групах (шостий сьомий роки життя) дошкільного навчального закладу та у ході індивідуальної роботи в повсякденній діяльності, протягом дня.
Заняття з навчання елементів грамоти доцільно проводити з невеликими групами дітей або індивідуально. Пропонуються такі види занять: індивідуальні (1-4 особи); індивідуально-групові (4-8 осіб); групові (до 15-ти осіб).
Завдання, що стосуються добуквеного періоду навчання дітей четвертого й п’ятого років життя, радимо планувати в ході комплексних і тематичних мовленнєвих занять (наприклад, присвячених звуковій культурі мовлення дітей). Серед них: розвиток фонематичного слуху, формування вміння диференціювати (розрізняти) подібні за звучанням слова в невеликих віршах, визначати вимовлені слова, що різняться одним звуком, практичне ознайомлення зі словом, реченням; на. п’ятому році життя — залучення до часткового звукового аналізу слів тощо. Серед малят є такі, що вже цікавляться звуками й літерами або вже навіть самостійно читають склади, слова, речення. Таких дітей радимо залучати до гурткової роботи, проводити з ними індивідуальну роботу в повсякденній діяльності, планувати індивідуальні ігри - заняття тощо.